سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مــــنُ دوربیــــنَم

سلام دوستان ؛ امروز می خوام سفرم به غار ایوب واستون تعریف کنم ..

غار ایوب

تاریخ خستگی خود را با خمیازه ای بزرگ در غار ایوب به عنوان بزرگترین دهانه غار آذرین ایران و در جوار حوض آرزو در ارتفاع سه هزار و 200 متری زمین به نمایش گذاشته است    .ایوب نام غاری است که نقش زیارتگاهی دارد و در کوهی به همین نام که در استان کرمان، 50 کیلومتری جاده انار به شهر بابک، روستای جوزم، روستا-شهر دهج واقع شده است. اعتقاد بر این است که حضرت ایوب مدتی در اینجا زندگی کرده که امروزه اثر آن به صورت رد پای آن حضرت بر سینه صخره ای غار برجای مانده است  .

 

غار ایوب

واسه دیدن بقیه عکس ها ادامه مطلب ببینین

اصلی ترین مشخصه غار ایوب دهانه بسیار بزرگ غار در نیمه های کوه در ارتفاعی بالا است. حالت لانه زنبوری داخل غار به دلیل فرسایش در اثر باد که با دانه‌های ماسه بسرعت بر سنگ داسیت کوبیده شده، افزایش یافته است.در این مکان تاریخ، خستگی خود را با خمیازه بزرگ‌ترین غار آذرین ایران به شیوه‌ای زیبا در حواشی شهر دهج از توابع شهربابک به نمایش گذاشته است.این غار خسته از گذر زمان در دل کوه چنان خستگی از تن می‌زداید که بزرگترین دهانه را با     50 متر طول و 40 متر ارتفاع به نمایش گذارده است .

 

 

غار ایوب

در گوشه ای از دیواره شرقی، شریان باریکی از آب از سقف جاری است. در پای این دیواره حوضچه ای کوچک قرار دارد که این آب در آن جمع می شود آبی بس خنک و گورا به خصوص برای تشنگانی که خسته از کوه پیمایی به این مکان می رسند با نوشیدن جرعه ای از این آب خستگی راه را از تن بیرون می کنند

 

کمی بالاتر در سمت حوضچه جایگاهی هموار و صاف قرار دارد که در مرکز آن چاله کوچک هاونگ مانندی به چشم می خورد که به نام هاونگ یا حوض آرزو معروف است. محلی ها اعتقاد دارند که اگر آرزومندی نیت کرده و قطعه ای سنگ را در داخل آن پرتاب کند، اگر سنگ بعد از برخورد مستقیم به بالا و خارج از هاونگ پرتاب شد، آرزوی نیت شده برآورده خواهد شد.

در سمت جنوب غربی غار در دل دیواره نازکی از صخره سوراخی دایره مانند با قطر کمی وجود دارد که به سوراخ حلال و حرام مشهور است و بازدیدکنندگان سعی می کند با سر و به صورت خوابیده از آن عبور کند

حدود 150 متر بالاتر از منزلگاه زیارتگاه و جایگاه بچه مهتابی ها قراردارد در محل زیارتگاه محلی گود شده شبیه به ردپای انسانی با فیزیک بدنی قوی وجود دارد که آن را منتسب به حضرت ایوب می کنند.

در واقع عامل جذب معتقدین به این غار همین مکان است برای رسیدن به جایگاه زیارت نردبان نصب شده که زائر از آن بالا می رود و زیارت می کنند در مقابل آن جایگاهی برای نماز گذاردن است که سه نفر همزمان می توانند در آن نماز بگذارند.

 

واسه اینکه این عکس اخری بگیرم با کلی ترس و لرز از این نردبان رفتم بالاوااااای 

جای همه دوستان خالی خیلی خوش گذشت

 



نوشته شده در جمعه 90/7/1ساعت 4:44 عصر        بگو سیب ( )


Design By : Pichak